poniedziałek, 2 lipca 2012

Piaskowanie - renowacja podzespołów i części pojazdów - ciąg dalszy.

Większość fanów motoryzacji, mających samochody, motocykle czy też inne pojazdy, stara się o nie dbać jak najlepiej potrafi. Niektóre z tych pojazdów nie są nowe i miały już nie jednego właściciela, pomimo to każdy chce, żeby jego maszyna zawsze dobrze się prezentowała.
Nie zawsze idzie to w parze ze stanem technicznym, bo na pierwszy rzut oka widać, ładny błyszczący lakier, lśniące chromy, ale przyglądnąć się dokładniej, na pewno znajdzie się coś do poprawienia, wyczyszczenia, podmalowania, najbardziej narażonych na działanie warunków atmosferycznych, podzespołów i ich części.

Z biegiem czasu pojawia się korozja części metalowych zawieszenia, układu wydechowego, elementów nadwozia, a ta ostatnia jest często widoczna na zewnątrz pojazdu, w postaci odprysków lakieru, na progach, u dołu drzwi, na krawędziach nadkoli i jeszcze w wielu innych miejscach, coraz bardziej rzuca się to w oczy i niestety psują wygląd.
Przeważnie z braku czasu i często też funduszy, dopuszcza się do takiego stanu, co w wielu przypadkach, w późniejszym czasie, pociąga za sobą dużo większe wydatki, niż by się można było spodziewać.

Są dwie możliwości, aby temu zaradzić, pierwszą z nich jest, przeprowadzenie niezbędnych napraw podzespołów i renowacji nadwozia, we własnym zakresie, oczywiście jak ktoś zna się na tym i woli sam dłubać przy swoim pojeździe.
Wiąże się to z posiadaniem niezbędnego lokum, w tym wypadku garażu, bo nie będzie się przeprowadzać tego typu prac na ulicy, czy pod blokiem.
Trzeba też posiadać zaplecze techniczne w postaci niezbędnych narzędzi potrzebnych do wykonywania różnych prac związanych z naprawami i renowacją pojazdu.
Jakie narzędzia i urządzenia powinny być w wyposażeniu takiego garażu?.To zależy od wyobraźni i zasobów finasowych. Wiadomo, że im więcej narzędzi, tym łatwiejsza praca.
Drógą możliwością jest, oddanie pojazdu do specjalistycznego zakładu, polegając na rzetelnej i fachowej naprawie, oraz że przeprowadzona renowacja spełnia oczekiwania.
Z tym jednak różnie bywa, często okazuje się, że pojazd jest bardzo dobrze naprawiony, ale koszt tej renowacji, jest nie do przyjęcia, albo naprawa wyszła tanio, ale braki widać gołym okiem. I tak źle i tak niedobrze.

Wszystko wskazuje na to, żeby być w pełni zadowolonym, trzeba samemu spróbować coś ponaprawiać, stopniowo nie wszystko naraz, a jaka będzie satysfakcja i ile kasy zostanie w kieszeni. Samo to, że nie będzie się wydawać pieniędzy na mechaników, blacharzy czy lakierników, motywuje do działania.
Wybierając pierwszy wariant, czyli robimy naprawy we własnym zakresie, trzeba obrać jakiś plan działania. Naprawy trzeba wykonywać tak, żeby pojazd nie był rozgrzebany przez dłuższy czas, bo przeważnie służy nam, na co dzień do przemieszczania się w różnych celach.

Nie wszystko jednak da się przewidzieć, chodzi tu o to, że, dopiero po zdemontowaniu niektórych elementów, można określić stan ich zużycia, co pozwoli podjąć decyzję naprawy lub wymiany na nowy i dla tego tak trzeba rozplanować poszczególne naprawy, żeby jak najkrócej pojazd stał unieruchomiony.

Po zdemontowaniu podzespołu, należałoby go oczyścić, aby jednoznacznie określić jego stan. Nadające się do naprawy części możemy wyczyścić ręcznie, szczotką drucianą, skrobakiem lub papierem ściernym, jednak nie wszędzie dojdziemy tymi narzędziami, żeby dokładnie usunąć korozję w szczelinach i różnych wyprofilowaniach. Najlepszą i bardzo skuteczną metodą oczyszczania w tym przypadku jest piaskowanie. Dzięki tej operacji uzyskamy szybko i dokładnie, wyczyszczony element, który po przemyciu benzyną ekstrakcyjną, możemy od razu pomalować. Powierzchnia po piaskowaniu jest matowa i farba po wyschnięciu idealnie się trzyma.
Ciąg dalszy niebawem.
http://motoalvax.blogspot.com