wtorek, 17 lipca 2012

Renowacja- czyszczenie felg stalowych piaskarką syfonową

Piaskowanie przy użyciu piaskarki syfonowej, jest bardzo efektywne i nie wymaga specjalnych umiejętności. Sprzęt łatwo podpina się do kompresora i można w kilka minut piaskować dowolne elementy. Stosując jako ścierniwo, piasek kwarcowy o odpowiedniej frakcji, można uzyskać bardzo dobrą chropowatość powierzchni, pod różnego rodzaju środki stosowane do konserwacji i renowacji, podwozia jak też nadwozia samochodu.



Dla czego akurat piasek kwarcowy?.
Piasek kwarcowy nie jest tak agresywnym kruszywem jak np. korund, karborund, elektrokarborund, szlaka pomiedziowa czy różnego rodzaju sproszkowane odpady hutnicze.
Wyżej wymienione kruszywa można stosować wielokrotnie, ze względu na ich wysoką twardość, natomiast czyszcząc piaskiem, powyżej 6 bar, ciśnienia roboczego, można zaobserwować, intensywne pylenie, co oznacza że piasek przy zetknięciu z powierzchnią, rozbija się w pył i raczej nie da się go wsypać ponownie do piaskarki. Dla tego też nie należy ustawiać na reduktorze kompresora ciśnienia roboczego wyższego niż 7 do 7,5 bara, uwzględniając spadek ciśnienia w przewodzie łączącym piaskarkę z kompresorem. Oczywiście stosując przewód zasilający piaskarkę w sprężone powietrze, o małej średnicy wewnętrznej i znacznej długości, trzeba się liczyć z dość dużą różnicą ciśnień, pomiędzy kompresorem a piaskarką. Trzeba zawsze ustawić wyższe ciśnienie robocze na kompresorze, aby w efekcie uzyskać odpowiednie ciśnienie w piaskarce.
Można też zainstalować reduktor powietrza bezpośrednio do separatora cyklonowego (odwadniacza - odolejacza) piaskarki, jeżeli jest zamontowany.




Zasada jest taka, aby uniknąć dużego spadku ciśnienia w piaskarce, ze względu na małą przepustowość przewodu zasilającego, należy dobrać średnicę przewodu do jego długości. I tak np., do 5 mb, średnica 12 mm, do 10 mb, 16 mm, powyżej 10 mb, 20 mm itd... .

Na wstępie napisałem, o efektywnej pracy piaskarką syfonową, tak, ale trzeba tutaj dopowiedzieć, że, aby efektywnie piaskować, czyli żeby roboty ubywało w krótkim czasie, należy mieć dobry kompresor, o dość dużej wydajości, co opisałem w poprzednich artykułach.

W zamieszczonym w tym artykule filmie,



kompresor do którego podłączyłem piaskarkę nie ma wystarczającej wydajności, bo tylko 650l/min, powinno być w granicach 900l/min, stosując dyszę 3 mm, ale do piaskowania np. felg stalowych, jest wystarczajacy, wszak nie jest powiedziane że mam wypiaskować felgę w 5 czy 10 min, bo nikt mi nad głową nie stoi, a raczej trzeba robić dokładnie, żeby za jakiś czas nie robić tego ponownie, bo nie było dobrze doczyszczone i znowu zardzewiało.

Zapraszam do zerknięcia na ten film, chociaż nie jest to dzieło na miarę oskara, ale prezentuje w wielkim skrócie, podłączenie, obsługę i działanie piaskarki syfonowej mobilnej, która moim skromnym zdaniem, jest alternatywą do drogiego profesjonalnego sprzętu i co ważne, niemającego niejednokrotnie zastosowania w pracach związanych z renowacją samochodu i innych pojazdów, czy maszyn.
Proszę uprzejmie o skomentowanie artykułu, jak też i filmu.