czwartek, 28 września 2017

Piaskarka syfonowa własnej roboty. Część pierwsza - Zbiornik.


Zbiornik jest podstawowym elementem piaskarki syfonowej, której budowę zaczyna się od przygotowania go do montażu elementów osprzętu. Zakładając, że masz już określone wytyczne dotyczące budowy urządzenia, które ma spełniać twoje wymagania, sugeruję, weź pod uwagę dokładność wykonania wszystkich czynności, bo efekt końcowy, jakim będzie twoja, własnoręcznie perfekcyjnie wykonana, piaskarka syfonowa, da ci wielką satysfakcję i na pewno ugruntuje twoją pozycję w kręgach przyjaciół, znajomych i wszystkich obserwujących twoje poczynania.
Zacznij pracę od wyczyszczenia zakupionego zbiornika do gołej blachy. Na ogół zbiorniki gazowe LPG, bo taki został użyty do tego projektu, są malowane proszkowo i powłoka jest dość twarda, więc czyszczenie trzeba przeprowadzić metodami, takimi jak papier ścierny na tarczy i wiertarka, lub szlifierką kątową z tarczą ścierną listkową. Zalecałbym ziarnistość papieru ściernego na tarczy 40 do 60, lub ściernicę listkową 40-tkę. Za około godzinę, zbiornik powinien być czysty.


Do zbiornika można by już montować elementy osprzętu, jednak zanim zacznie się spawać cokolwiek do zbiornika, należy pamiętać, aby zawsze jeden otwór pozostał otwarty, ponieważ nagromadzone gazy, powstające podczas spawania, rozprężają się i uniemożliwiają uzyskanie szczelności takich spoin. Dla tego zanim zaspawasz otwór w kryzie, widoczny na powyższym zdjęciu, należy wcześniej wyciąć otwór, który będzie odprowadzał gazy na zewnątrz zbiornika. Do wycięcia otworu, użyłem przecinarki plazmowej, jak widać na zdjęciach poniżej, do wycięcia w miarę okrągłego otworu, użyłem jako szablonu, stalowy pierścień, którego średnica została tak dobrana, żeby króciec z gwintem 1” cal, bo taki w to miejsce będzie wspawany, od razu pasował, bez dodatkowych operacji.


Miejsce po punktowym spawnięciu pierścienia pomocniczego, przeszlifować szlifierką kątową z tarczą listkową i można przejść do następnego zadania. Podobnie jak w pierwszym przypadku, wycinam z odwrotnej strony zbiornika jeszcze jeden otwór, w który później zostanie wspawana rura wsypu kruszywa.


Teraz można już wspawać wcześniej wytoczoną na wymiar zaślepkę. Ważne jest, aby średnica zaślepki miała 48mm, ponieważ otwór w kryzie, którą trzeba zaspawać, też ma ten sam wymiar. Do zaślepki należy przyspawać kawałek pręta, który będzie potrzebny przy wbijaniu zaślepki w otwór. Dla czego należy zrobić tak pasowną zaślepkę?, już wyjaśniam. Jeżeli zaślepka będzie zbyt luźna, to podczas spawania, spoina po przeciwnej stronie okręgu wewnątrz kryzy, będzie stygła i spaw kurcząc się, powoduje powstawanie mikro pęknięć, a co za tym idzie, nieszczelność. Dla tego trzeba zaślepkę lekko wbić w otwór, aby podczas spawania, zaślepka jak i kryza równomiernie się nagrzewały, a spoina kurcząc się podczas stygnięcia, nie miała możliwości przestawiać położenia zaślepki i powodować pękanie spoiny po przeciwległej stronie. Zdjęcie poniżej, przedstawia, jak należy to zrobić.


Zaspawany otwór, należy wyszlifować i zbiornik można uznać za gotowy do montażu kolejnych elementów osprzętu.


W następnym opisie, dalszy ciąg budowy piaskarki i szczegóły eksponowane na zdjęciach. Mam nadzieję, że choć w niewielkim stopniu, będą pomocne w opracowaniu twojego własnego projektu. Możesz wyrazić swoje opinie i spostrzeżenia, zamieszczając komentarz, chętnie poznam każdy punkt widzenia, ponieważ, jak się to mówi, człowiek uczy się całe życie....itd.
http://motoalvax.blogspot.com

1 komentarz:

  1. Ja ostatnio szukałam zbiornika na paliwo i trafiłam na https://www.ekonstal.pl/ Myślę, że stalowe zbiorniki są o wiele lepszym rozwiązaniem niż plastikowe. Zobacz sobie ta ofertę.

    OdpowiedzUsuń