wtorek, 19 czerwca 2012

Zatarta sprężarka tłokowa- diagnoza uszkodzeń, naprawa.

Krajowy rynek oferuje różnego rodzaju kompresory, rodzimej produkcji, jak i sprowadzane z zagranicy, w których zastosowane są sprężarki tłokowe, oraz bardziej zaawansowane technicznie konstrukcje, na bazie sprężarek śrubowych.


Kompresory wyposażone w sprężarki tłokowe, nowe czy też używane, smarowane olejem, „biorą olej” i w instrukcji obsługi, powinno być wpisane, ile tego oleju ubywa w ciągu godziny pracy sprężarki. W niektórych instrukcjach jest to podane w gramach na godzinę- gram/h, lub ml/h. W związku z tym, że podczas pracy sprężarki, będzie ubywać oleju, należy często kontrolować poziom zapewniający prawidłowe smarowanie. Sprężarki smarowane rozbryzgowo, na ogół wyposażone są we wskaźnik poziomu oleju, dzięki któremu widać czy poziom oleju jest właściwy. Poziom ten, sprawdza się, gdy sprężarka nie pracuje, bo podczas pracy, będzie on dużo niższy. Często bywa, że dolewa się niewielkie ilości oleju, korygując w ten sposób ubytki, a co za tym idzie, rzadko, albo wcale nie wymienia się przepracowanego oleju na świeży. Z biegiem czasu, olej wypłukując wnętrze kadłuba sprężarki, z różnych osadów i drobin metali, zużywających się części podczas pracy sprężarki, ciemnieje i gęstnieje, co powoduje osadzanie się na szybce wskaźnika, dając w ten sposób, fałszywy obraz prawidłowego poziomu oleju, którego w rzeczywistości jest o wiele mniej niż powinno być. W stopkach korbowodów sprężarek smarowanych rozbryzgowo, zamontowane są igły, które zanurzając się w odpowiednio dobranym poziomie oleju, podczas pracy sprężarki, powodują rozbryzg i tym samym zapewniają powstawanie mgły olejowej, docierającej do wszystkich części, wymagających dobrego smarowania. Tak, więc jeżeli poziom oleju jest zbyt niski i igły korbowodów nie zanurzają się w lustrze oleju, sprężarka „pracuje na sucho” i ulega zatarciu.


W przypadku zatartej sprężarki WAN, której zdjęcia po rozmontowaniu zamieściłem powyżej, przyczyną takiego stanu rzeczy, nie był jednak niski poziom oleju, ale brak igieł, czy jak kto woli zabieraków w stopkach korbowodów. Ktoś, kto składał wcześniej tą sprężarkę, zignorował ten fakt, myśląc może, że jak wleje więcej oleju, to, że stopki będą spełniały rolę zabieraków. Ale jak można kontrolować prawidłowy poziom oleju, skoro wskaźnik poziomu musiałby być wypełniony cały i w gruncie rzeczy, tylko przechylenie całego kompresora na bok, pozwoliłoby na sprawdzenie, czy w ogóle w sprężarce jest olej, ale nic poza tym, bo i tak nie było by pewności, że stopki korbowodów, choć w małym stopniu zanurzają się w oleju. Przyczyna zatarcia jest bezsprzeczna. W tego typu sprężarkach, do stopek korbowodów są wkręcane igły (zabieraki). Są to śrubki M5, do których przylutowane lutem twardym powinny być 18-to mm druty o średnicy 2 do 2,5 mm, a w tym przypadku, jak widać na ostatnim zdjęciu u dołu po prawej stronie, zostały urwane, albo przez głupotę obcięte.
Wydawałoby się, że taki drobny szczegół, nie ma większego znaczenia, a jednak, jak widać powyżej, skutki mówią same za siebie. Koszt naprawy sprężarki, po takim zatarciu, to około 900 do 1200 zł, zależy, kto to robi i gdzie zaopatruje się w części.
Jak widać takie niedopatrzenie, lub zwykła niewiedza, prowadzą do niepotrzebnych kosztów. Ten przykład przedstawia tylko jedną zlokalizowaną przyczynę zatarcia sprężarki, ale jest wiele czynników powodujących nieprawidłową pracę sprężarek, prowadzących do podobnych, w mniejszym lub większym stopniu zatarć, które nie zawsze opłaca się naprawiać, ze względu na wysokie koszty naprawy jak i części zamiennych.